Paramedik Nedir? Nasıl Paramedik Olunur?

Acil tıp teknikeri olarak da adlandırılan paramedikler, hasta ve yaralılara ilk  bakımı yapan kişilerdir.  Hastaları tıbbi tesislere taşımak ve acil durum çağrılarına yanıt vermek sorumluluğuna sahip olan paramedikler,  tıbbi hizmetler yapmakla yükümlüdür.  Bu nedenle hastaların hayatında önemli bir yere sahiptir. Trafik kazası, yangın gibi durumlarda ilk müdahaleyi yapan paramedikler, hastanın hastaneye ulaşma sürecinde yanında olur.

Paramedikler Nerelerde Çalışır?

İnsanın hayatını kurtarmakla yükümlü olan paramedikler, oldukça geniş iş sahasına sahiptir. Paramedikler özel ve devlet hastanelerinde, avm revir hizmetinde çalışabilir.    26.02.2016 tarihinde resmi gazetede yayınlanan 29636 sayılı alışveriş merkezleri hakkında yönetmeliğe göre her avm’nin bünyesinde paramedik bulundurma yükümlülüğü vardır.   Bu nedenle ATT’ler avm’lerin revir hizmetinde çalışabilir. Avm’de çalışan paramedik sayısı, avm’nin büyüklüğüne göre belirlenir. Çalışanları ve ziyaretçilerin sağlığını korumakla yükümlü paramedikler,  alışveriş merkezlerinde iş fırsatı bulabilir.  Avm’lerin yanı sıra hastanelerin de hastalarını sağlıklı bir şekilde kurumlarına ulaştıran paramediklere ihtiyacı vardır. İlk müdahalenin oldukça önemli olduğu sağlık sektöründe, paramedik ihtiyacı bulunur. Bu sayede paramedik olma koşullarını sağladığınız andan itibaren ilgili kurumlara başvurarak iletişim kurabilirsiniz.

Paramedik (ATT) Ne İş Yapar?

Paramedikler yaşam kurtarmayı hedefleyen ve acil durumlarda ilk müdahaleyi yapan kimselerdir.  Bu nedenle paramedikler bir diğer adıyla ATT’ler oldukça geniş sorumluluklara sahip iş gruplarıdır. Paramediklerin sorumlulukları şu şekilde sıralanabilir:

● Paramedikler hayati tehlikenin var olduğu kaza ve yaralanma gibi durumlarda acil tedavi sağlamak,

● Hasta taşıma tekniklerini kullanarak doğru hasta taşıma yöntemlerini uygulamak,

● Kırık ve yanık gibi durumlarda hasta stabilizasyonunu sağlayarak, hastayı güvenli bir şekilde hastaneye nakletmek,

● Hastanın nakil beklediği sırada hastanın tedavisini sürdürmek,

● Sağlık tesislerinde hastaların bakımına yardımcı olmak,

● EKG okuyarak sağlık kuruluşlarına doğru ve net bilgi iletmek,

● Kanamayı durdurmak,

● Acil durumlarda yaşanan travmalarda hastayı sakinleştirmek ve nakle hazır hale getirmek,

● Acil doğum gibi  ciddi durumlarda doğuma destek sağlamak.

Paramedik (ATT) Nasıl Olunur?

Paramedik olmak için sağlık alanında belirli bir bilgi birikimine sahip olmanız gerekir. Bu nedenle üniversite mezunu olmayan kişiler, paramedik olma hakkına sahip değildir. Paramedik olmak için üniversitelerin 2 yıllık, İlk ve Acil Yardım Paramedik (ATT) Bölümünden mezun olmak gerekir. Eğitim şartlarını başarılı bir şekilde yerine getiren  bireyler belirli kriterleri karşıladığı andan itibaren ilgili kurumlara başvuru yapabilir. Bu kriterler şunlardır:

● Paramedikler gereken durumlarda ambulans kullanabilir. Bu nedenle paramedik adaylarının sürücü belgesi almaya bir engeli olmamalıdır.

● Zorlu iş hayatında  eşlik eden paramedikler ruh sağlığının yerinde yerinde olduğuna dair bir belge almalıdır.

● Kayıt tarihinde 17 yaşını bitirmiş ancak 23 yaşından gün almamış olmamalıdır.

● Kadınlar 1.60, erkekler ise 1.65 boy sınırının aşağısında olmamalıdır.

● Sedyeyi taşıyabilecek, gerektiğinde hastayı fiziki müdahale yapabilecek fiziki yeterliliğine sahip olmalıdır.

Paramediklerin Sahip Olması Gereken Özellikler

Avm ve revir hizmetleri gibi farklı  konumlarda çalışan paramedikler, işlerini sağlıklı ve başarılı bir şekilde yapabilmek için belirli özelliklere sahip olmalıdır. Bu özellikler şu şekilde sıralanabilir;

● Paramedikler acil durumlarda müdahale edebilecek kadar hızlı ve doğru karar verme yeteneğine sahip olmalıdır.

● Her durumlarda sakin olmalı hastalar ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilmelidir.

● Paramedikler hasta nakil gibi güç gerektiren durumlarla karşılaşır. Bu nedenle fiziksel sağlığı ve güç seviyesi uygun olmalıdır.

● Özellikle ambulans şoförleri acil durumlarda bile kontrollü araç seyir yetkinliğine sahip olmalıdır.

Konu hakkında profesyonel destek almak için Nova Cilinic ile iletişime geçebilirsiniz.